Witaj!

"Zabawa jest czymś uniwersalnym i przynależnym zdrowiu;
Bawienie się służy zdrowiu, gdyż sprzyja rozwojowi;
Bawienie się skłania dzieci do nawiązywania relacji grupowych i kontaktów;
Bawienie się może być dostępną każdemu dziecku formą komunikowania się..."

Donald W. Winnicott

26 kwietnia 2011

Zabawy manipulacyjne

Zabawy manipulacyjne pojawiają się najwcześniej. Polegają na manipulowaniu przedmiotami w różny sposób: oglądaniu, lizaniu, przekładaniu z ręki do ręki, postukiwaniu, rzucaniu, wkładaniu i wyjmowaniu, zbieraniu i rozrzucaniu, turlaniu, dopasowywaniu jednego do drugiego, wpychania itp. Na przykład dziecko wozi klocki w wózku (czynność celowa), potem wyrzuca je z hałasem na jedną stertą (czynność manipulacyjna). Zabawy manipulacyjne są pozbawione treści, nie mają określonej struktury, lecz doskonale służą poznawaniu właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, rodzaju wydawanego dźwięku. Dziecko przekonuje się o ich zróżnicowanych cechach, różnej przydatności do zabawy lub do wykonania codziennych czynności. Manipulując przedmiotami, na przykład wkładając klocek do pudełka lub kółko na patyk, ćwiczy sprawność rąk i koordynację wzrokowo-ruchową. Uderzając pałeczką w bębenek i łyżka w stół różnicuje te dźwięki. Bawiąc się misiem lub gumową laleczką doznaje różnych wrażeń dotykowych. Widzimy, więc, że dziecko manipulując przedmiotami angażuje spostrzeżenia wzrokowe, słuchowe, dotykowe oraz złożone ruchy rąk. Jest to ważny etap doświadczeń, stanowiący podstawę późniejszych, bardziej skomplikowanych zabaw.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz